Kvalitní gastronomie a regionální produkty vytvářejí přirozené spojení. Je jen velmi těžké představit si zážitkovou gastronomii v restauraci, jejíž šéfkuchař by nepracoval se sezónní nabídkou regionálních produktů. Regionální produkty jsou zárukou čerstvosti, podtrhují autentičnost připravovaných pokrmů a stále častěji jsou také zárukou kvality, organického chovu či pěstování. Přívlastky jako bio, biodynamický, organický, regionální, čerstvý, farmářský a další patří mezi vžité a spotřebiteli vyhledávané a vyžadované ve spojení s konkrétní surovinou či připraveným pokrmem či nápojem.
Hovoříme-li o kvalitě a zárukách, ukazuje se jako nezbytné, vedle přirozených tržních mechanizmů, nastavit pevná pravidla a současně vytvořit metodiku, která vedle nastavených pravidel postaví také metriku, na základě které bude možné kvalitu měřit a vyhodnocovat.
Posláním Ústavu pro gastronomii a regionální produkty je: 1) zvyšování úrovně gastronomických služeb v České republice a zjišťování způsobů, jakými toho lze dosáhnout; 2) hodnocení gastronomických služeb, evidence míst jejich poskytování, včetně tvorby metod a postupů tohoto hodnocení; 3) vyhledávání gastronomického zboží (pokrmů a jiných poživatin) a míst poskytování gastronomických služeb, připadajících v úvahu k označení jako „regionální produkt“, včetně tvorby vlastních metod a postupů k jejich vyhledávání a 4) vyhledávání, hodnocení, evidence a propagace turisticky atraktivních, pamětihodných či jinak významných míst a produktů, včetně tvorby metod a postupů tohoto hodnocení.
Za tímto účelem Ústav pro gastronomii a regionální produkty: 1) sdružuje komunitu zájemců o činnosti a cíle ústavu a jejich podporou; 2) pořádá konference, semináře, výstavy, přednášky a diskuze zaměřené na cíle ústavu, včetně tzv. workshopů a školení; 3) provádí vědecký i neformální výzkum; 4) shromažďuje, zpracovává a zveřejňuje získané informace; 5) realizuje nakladatelskou a vydavatelskou činnost; 6) poskytuje expertní a poradenskou činnost v oblastech vymezených účelem ústavu; 7) rozvíjí národní i mezinárodní spolupráci s osobami sledujícími shodné zájmy a cíle a další relevantní činnosti.
Orgány Ústavu jsou ředitel a správní rada. Ústav vyhotovuje a zveřejňuje výroční zprávu, jejímž hlavním účelem je informování veřejnost o jeho činnosti a hospodaření. Výroční zprávu schvaluje správní rada. Za vyhotovení výroční zprávy a její předání správní radě odpovídá ředitel. V zahraničním styku je název ústavu překládán ve znění „Institute for the Gastronomy and the Regional Products“.